Matpakketips

Matpakken er viktig fordi den gir det nødvendige påfyllet midtveis i skoledagen. At stadig flere ungdomsskoleelever kaster matpakka kan ha en sammenheng med at de går lei av de samme gamle brødskivene.

artikkelbilde_brodskive

Kombinerer du gårsdagens middagsrester med litt fantasi, kan du gjøre spisepausa til dagens lille høydepunkt.

Varierte wraps

Det fine med wraps er at du kan fylle dem med nesten hva som helst. Middagsrester som kylling eller kjøttdeig er sammen med gode grønnsaker en perfekt miks. Eller hva med skiver av laks? Smør wrapen med kremost eller rømmedressing. Pakk inn i plastfolie og matboks, så holder den seg bedre.

Lett omelett

Stek omelett med grønnsaker som purre, paprika eller brokkoli. Avkjøl før du plasserer den sammen med salatblader på brødskiva eller i et pitabrød. Topp det hele med tomatskiver. Lett!

Hverdagsburger

Del et grovt rundstykke i to og påfør et lag med smør på den ene, sennep på den andre. Legg skiver med hvitost og pepperonipølse sammen med majones før du avslutter med salatblader, tomatskiver og kanskje noen ananasbiter. Kan du erstatte kjøttpålegg med karbonade eller kjøttkaker, må du være obs på at misunnelige blikk fra medelever kan forekomme.

Friskt og godt med frukt og grønt

Det er lett å putte et helt eple, banan eller gulrot i sekken, men det er og lett at det ikke blir spist. Slik tilbereder du frukt og grønt som garantert frister.

  • Salatblader, paprika og tomatskiver kan være det som forvandler en vanlig brødskive til et lekkert smørbrød. Varier toppingen med epleskiver, druer, klementinbåter eller friske urter.
  • Cherrytomater, minimais og knaskegulrøtter trenger ingen tilberedning. Godt alene eller supergodt sammen med et lite beger dipp.
  • Lag fruktsalat av oppkuttet frukt i mindre biter. Kombinert med yoghurt utgjør det en deilig avslutning på lunsjen eller et utmerket mellommåltid. En raskere variant er eple oppkuttet i båter med dipp i form av yoghurt eller vaniljekesam.
  • Bland yoghurt naturell med litt honning og frosne bær. Yoghurten holder seg kald helt frem til den skal spises.
  • Hold frukten frisk. Pakk den inn i tette, harde bokser, så unngår du fruktmos. Ha et variert utvalg bokser av ulike størrelse, gjerne med flere rom eller etasjer. Hell litt sitronsaft eller juice over oppskåret frukt før du pakker det inn i boks eller pose, så blir det ikke brunt.  
  • Som en avveksling kan frisk frukt kan erstattes med tørket. Dadler, svisker, rosiner og aprikoser smaker godt, og blander du det med nøtter og du har energimiks deluxe.

Lyst på flere gode tips til matpakker? Ta en titt på smarte nistetips og kreative matpakker på TINE.no og oppskriftene til melk.no.

Bestill nå

Velg 1-4 produkter hver dag eller fleksibelt klippekort.

Jeg vil bestille nå

Bestill abonnement og aktiver brikken med en gang. To gratisprodukter får du på kjøpet, uansett hvilket abonnement du velger.